29.11.14

Balıkçı Dietos :)

Şu günler yazmaktan ziyade okumaya sığındığım günler.
Zihinsel ve ruhsal yorgunluğuma, yazmak kadar iyi geliyor, okumakta.
Sebebini bile bilmediğim halde var olduğunu hissettiğim ve sonuca bağlayamadığım olayların içinde kaybolurken, oturdum bir kitap okudum, hiç yerimden kalkmadan.
Sonra geldim yazıyorum işte.
Okumayla yazmayı ayıramıyorum birbirinden.
Ve bunu yazarken de ilkokul yıllarımı hatırlıyorum.
Okumaya başladıktan sonra günlerim kırtasiye ve ev arasında mekik dokuyarak geçmeye başlamıştı.
Her gidişimde bir kitap alır, eve gelir gelmez okumaya başlayıp bitirince yenisini almak için tekrar yollara düşerdim.
Erken sökmüştüm okumayı ben.
Eski karnelerimin yanında bu sebepten bir teşekkür notum da var İlknur Öğretmenimden.
Dünyanın en tatlı insanlarından bir tanesi.
Evi geliyor gözümün önüne, gerçi o evde oturdu benim tüm ilkokul öğretmenlerim zaten.
Dış kapıdan girince sağdaki ilk oda ailenin en minik ferdine aitti.
Her gidişimde ''hav hav'' sesini duyar ama kendisini görmezdim hiç.
İsmini hatırlayamıyorum ama nedense.
Neyse...

Madem size hatıralarımdan bahsettim, o zaman bu konumuzu da hatıralarım belirlesin.
Öğretmenim balık sevmezdi benim, öyle hatırlıyorum.
Ama ben...
 Ben o kadar çok severim ki.
Sevmekten öte bir durum benimki hatta :)
Porsiyon konusunda kendimi tutamadığım iki besin varsa bir tanesi tatlı diğeri de tahmin edeceğiniz üzere balıktır :)



Neden balık yiyelim?
Balık yiyelim sevgili okurlar çünkü balık yersek omega-3 alırız.

Ne işe yarar omega-3, nedir omega-3?
Öncelikle omega-3 dediğimiz çoklu doymamış elzem bir yağ asitidir.
Bu yağ asiti vücudumuzda üretilmez, dışarıdan besinlerle almamız gerekir.
Ne işe yaradığına gelirsek, sadece omega-3 üzerine size apayrı bir yazı yazacağım fakat buradan ön bilgilendirme yapmış olayım.
Omega 3 sayesinde kalp hastalıklarıyla ilgili olarak  trigliserit ve kolesterol düzeyi, ateroskleroz (damar tıkanıklığı) ve buna bağlı kalp krizi ve akut inme riski azalır. Bunun yanı sıra ise bağışıklık sistemimiz güçlenir. Kansere karşı koruma sağlanır.

Peki biz bu omega -3'ü en çok hangi balıklardan alabiliriz diye de sormak gerekir.
Cevabı da şöyledir; 
Somon, uskumru, ringa, sardalye, samur balığı, hamsi ve çiftlik istiridyeleri en çok omega-3 içeren balıklardır.

Daha başka ne faydası vardır balık tüketiminin bizlere? 
Yapılan çalışmalar göstermiş ki, hayatı boyunca hiç tüketmeyen veya çok az balık tüketen insanlar, düzenli olarak balık tüketenlere göre Alzhimer Hastalığına %60 daha fazla yakalanıyormuş.

Kırmızı kan hücrelerinin üretimi için gerekli olan B12 vitamini açısından zengin olan balık DNA üretiminde de faydalı etkiye sahiptir.

Sindirimi düzenlemeye yardımcıdır.

Yıpranan dokularımızın yenilenmesini sağlar.

Retinanın sinir gelişimine katkıda bulunur ve görmeyi kuvvetlendirir.

Kas ve doku gelişimimiz üzerinde olumlu etkisi vardır.


Ne kadar tüketelim?
Mümkün olduğunca haftada 2 kez balık tüketilmesini öneriyoruz sevgili okurlar.
Anne adayları için ise bu şekilde tüketim çok daha mühim. Çünkü bebeğin beyin ve sinir gelişimi için çok önemli bir yere sahip balıktan alacağı omega-3 yağ asidi ve folik asit.

Dikkat!
Bazı balıklar özellikle derin su balıkları yüksek oranda civa içermektedir.
 Bu yüzden gebelikte civa zehirlenmesi riskini önlemek için gebe kadınların tüketmesini istemediğimiz, bebeğin bilişsel gelişimini olumsuz yönde etkileyen yüksek civalı balıklar şunlardır: Köpek balığı, kılıç balığı, kral uskumru.

Anne adaylarımız korkmadan ton balığı, somon balığı, hamsi, sardalye, istavrit gibi balıkları tüketebilirler.


Balığı nasıl pişirelim?
Balığın en sağlıklı pişirme tekniği ızgara, fırınlama veya buğulamadır.

Bir de küçük not benden sizlere, ''yoğurtla balık zehirler'' şeklinde genel bir kanı var biliyorsunuz. Ancak bu tam anlamıyla doğru değil. Tükettiğimiz balıklar mevsiminde olduğu sürece, taze ve iyi temizlenmiş olduğu sürece yoğurtla yeseniz de zehirlemez sevgili okurlar.

Benim bugünlük söyleyeceklerim bu kadar :)
Sizlere kocaman sevgilerimi yolluyor mutlu ve sağlıklı günler diliyorum...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme