1.11.14

Yoga

Merhabalar sevgili okurlarım :)
Neler yapıyorsunuz, keyifler nasıl görüşmeyeli, çoluk çocuk, eş dost akraba nasıllar iyiler mi?
Beni sorarsanız bu aralar çok iyiyim, gözlerim yolda beklerim hala modundayım :))
İyi  olan her şey paylaştıkça artar ya bende bugün buraya keyfinize keyif katmaya geldim.
Pozitif enerjimi size aktarayım da hep birlikte neşelenelim istedim :)
O halde başlayalım mı?
Haydi :)

YOGA VE SAĞLIK
Yaklaşık 1 yıl önce bu konuda bir sunum hazırlamıştım. Bilgisayarı karıştırırken dedim ki, hadi bunu blogumda da paylaşayım. Çünkü ben o sunumu inanılmaz bir keyif içinde hazırlamıştım. Zaten bana yoga deyin yeter o da ayrı mesele :))


Şimdi, yoga nedir sorusunun cevabı ile başlamak istiyorum ben.
Yoga, fiziksel ve zihinsel disiplinleri tarif etmek için kullanılan 
Hindistan kaynaklı bir sözcüktür.
Sanskrit dilinde ''yoga'' kelimesi pek çok anlama sahiptir: kontrol etmek, boyunduruk altına almak, birleştirmek anlamına gelen ''yuj'' kelimesinden türemiştir. Kavuşma, bir araya gelme, yöntem, karşılaştırma şeklinde çevrilebilir.
(Bunlardan banane diyeniniz varsa yarın öbür gün bir yarışma programında çıkar da ''Sağol Dietos'' dersiniz :)) )
Yoga uygulayan veya yoga felsefesini takip eden kişiye yogi veya yogini denir.

Çok farklı türleri olsa da yoganın temel amacı, insanı esir eden duygu ve düşüncelerden kurtularak kişinin yücelmesine yardımcı olmaktır. Yoga gerçekle olduğu gibi yüzleşmek demektir. Burada ve şimdi de olma bilimidir.

MEDİTASYON

Meditasyon, basitçe zihnimize doğru şeyleri düşünmeyi öğretmenin bir yoludur. Zihin ve bedeni sakinleştirerek iç gücümüzle temasa geçebilmemizi sağlar. Meditasyonun gerilimi azalttığı, hatırlama ve öğrenme yeteneğini geliştirdiği, enerjiyi ve iç sakinliği artırdığı yapılan deneyler sonucu pek çok kez kanıtlanmıştır.


Meditasyon sırasında tüm duyu ve hareket organlarının susturulması, çevrede tam bir sessizliğin olması gerekmektedir.

Kendimizle kalmak demektir kısacası. Kendi iç benliğimizle baş başa kalmak. Ve ben buna günümüzde çok sayıda insanın çok fazla ihtiyacı olduğuna inanıyorum sevgili okurlar.
Aslında benim sunumumda yoganın tekniğiyle ilgili çok daha fazla bilgi var ancak ben burada sizi bunlara boğmak istemiyorum. Eğer ilgilenen var ise benimle iletişime geçebilir daha teknik bilgiler için veya bu konuda araştırma yapabilir.

Şimdi Hatha Yoga'dan bahsedip yoga ve sağlık üzerine konuşmaya başlayacağız.

HATHA YOGA

Fiziksel ve zihinsel mükemmelliğin yolu olan Hatha Yoga, modern batı yaklaşımına göre öncelikle bir fiziksel terapi formudur. 3 temel adım üzerinde durur.
Pranayama (Nefes egzersizleri)
Asana(Yoga postürleri, duruşları)
Meditasyon

Pranayama: Prana, solunum hareketine neden olan güç, nefesteki canlılıktır. Nefes yoluyla pranayı alışveriş ise pranayamadır.

Düzgün nefes alıp verme vücuttaki bir çok fonksiyonun düzgün işlemesini sağlamaktadır.


Doğru nefes tekniği ile;

Kanın temizlenmesi, vücuttaki zehirli maddelerin atılması
Solunum esnasında akciğerlerin genişleyip daralması ile karın bölgesine yapılan masajın karaciğer ve böbrekler gibi organları olumlu etkilemesi
Göğüs kafesinin daralması ve genişlemesi sayesinde koroner damar tıkanıklıklarının önlenmesi
Kronik soğuk algınlığı, sinüzit, alerji, horlama vb. sorunların hafiflemesi söz konusudur.

Asana/Yoga postürleri: Asana, rahat duruş anlamındadır. 
Her bir asana, kendi grubuna göre fiziki yapıyı dengelemekte, esnetmekte, katı ve sert haldeki kas yapılarını gerektiği zaman sertleşecek şekilde uzun ve esnek hale getirmektedir.

Hatha Yoga çalışmaları bir zayıflama yöntemi olmamakla birlikte vücudun bu şekilde esnetilmesi onun gereksiz dokulardan kurtulmasını ve böylece form almasını temin eder.

Bedenle yaptığımız hareketler kaslarımız, kemiklerimiz, eklem ve tendonlarımız üzerinde etkili olduğu gibi, zihinsel ve ruhsal açıdan da beslenmemizi sağlar. Asanalar sayesinde iç organlarımız, kas ve sinir sistemimiz daha sağlıklı hale gelir.
    Asanaları uygulamaya başlamadan evvel bazı hazırlıklara ihtiyaç vardır. Bunlar asana uygulayacak kişinin ve uygulanacak yerin hazırlanması ile ilgilidir.
•En az 2 saat açlık gerekir. Bu nedenle yemek yedikten 3 – 4 saat sonra uygulama yapılır.
•Mesane ve bağırsaklar boş olmalıdır.
•Mümkün olduğu kadar burundan nefes alınıp verilir. Nefes alış ve veriş süresi eşit tutulmaya çalışılır.
•Duruşları yaparken yere kaymaz bir örtü serilir.
•Uygulama sırasında keskin kokular (tütsü, yemek kokusu, parfüm kokusu) olmamalıdır. Uygulama yapılacak odanın havası temiz olmalıdır.
•Duruşlar sırasında kendi kapasitenizin en uç noktasına kadar çıkın ancak gereksiz zorlamalardan kaçının.
•Basit, rahat ve bol giysiler giyiniz ve tüm takılarınızı ve saatinizi çıkarın.
Uygulama sırasında ani bir sancı yada ağrı hissederseniz uygulamayı durdurun ve Savasana pozisyonuna geçerek dinlenin.

Savasana pozisyonu resimde gördüğünüz pozisyondur.

           

Meditasyon: 
 Meditasyon esnasında kişilerin neşeli, güçlü duygular, zamansızlık hissi, farkındalıkta artış, zihinsel dinçlik, iyi olma hissi ve genel gevşeme hissettiklerini ifade ettikleri görülmektedir.

Harvard Tıp Fakültesi’nden Dr. Herbert Benson, meditasyonun insan sağlığını daha iyiye götürerek, meditasyon sırasında fiziksel değişimleri şu şekilde sıralıyor:
•Meditasyon yapanların kalp atışı, ortalama dakikada üç atış azalır.
•Solunum sayısı azalır.
•Bedenin oksijen tüketimi %20 kadar azalabilir.
•Kandaki laktik asit miktarı düşer ki bu da sinir krizlerini önler.
•Tansiyon normal düzeyini korur.

Yoga günümüzde insan hayatının bir çok döneminde tercih edilen bir uygulamadır. Bunlardan başlıcaları ;  Çocuk yogası, kalp yogası ve hamile yogasıdır.

ÇOCUK YOGASI NEDİR?


Çocuk Yogası, klasik yoga duruşlarının çocuklar için uygun standartlara dönüştürülerek uygulandığı; eğlence, disiplin, kendine güven ve sorumluluk duygusuyla birleştiği, bireysel ve eşli egzersizlerden oluşan hareketler bütünüdür.
Çocuk Yogası, çocuklardaki hayal gücünü, doğru nefes almalarını, esnekliği ve enerji dolu hallerini sürekli devam ettirmelerini sağlamaktadır. Hayal güçlerini kullanmaları okuldaki öğrenme becerilerini geliştirir ve enerjilerini doğru yöne yöneltmelerini sağlar. Çocuk Yogası, çocukların vücut yapılarının esnekliğinin korunmasını sağlar. Bununla birlikte, kasların kuvvetlenmesine, konsantrasyonun ve yaratıcılığın artmasına ve bağışıklık sisteminin güçlenmesine yardımcı olur.


KALP YOGASI NEDİR?

Yogadaki hafif egzersizler kasları güçlendirir, nefes teknikleri kalbe daha kolay oksijen göndermeyi sağlar ve meditasyon da stresi azaltır.


   Araştırmalara göre, ameliyat sonrası üç-altı aylık dönemde yoga yapanların kan yağları, kan şekerleri ve tansiyonları daha iyi kontrol ediliyor. Daha az ilaç kullanımıyla tansiyonları düzene girebiliyor. Bu, yoganın stres hormonu adrenalini azaltıp, mutluluk hormonu endorfini artırmasının bir sonucudur.


Yoga, kalp ameliyatı geçiren hastaların günlük yaşamlarına daha hızla dönmelerini, ameliyat sonrası yaşanan depresyon dönemini geçirmeden hayata devam etmelerini sağlıyor. 
    Kalp yogasının klasik yogadan farkı ne? 
Yoganın içinde akrobatik hareketler de bulunmaktadır. Yüksek tansiyonu olan birinin üç dakika başını öne doğru eğip, ellerini arkaya doğru tutması doğru değildir. Bu nedenle kalp yogasında yoganın hafifletilmiş formu kullanılıyor.  



HAMİLE YOGASI NEDİR?            
Yoganın hamilelerde ve diğer insanlarda fiziksel ve ruhsal çok sayıda faydaları belirlenmiştir. Yoga fiziksel ve ruhsal bütünlüğü sağlamayı amaçlar. Yoga çalışmalarında çeşitli hareketler ve nefes alma-verme teknikleri uygulanır.




GEBELİKTE YOGA YAPILMASININ FAYDALARI:


      - Kaslara esneklik, kuvvet kazandırır.
  - Annenin, kendini fiziksel olarak daha formda hissetmesini sağlar.
  - Annenin, psikolojik ve ruhsal olarak daha iyi hissetmesini sağlar.
  - Doğum yolunu çevreleyen kaslar güçlenir.
  - Gebelikte en önemli kaslardan biri olan sırt-bel kaslarını güçlendirerek sırt-bel ağrılarını önler.
  - Gebelikte daha sağlıklı kilo almanızı sağlar.
  - Krampları azaltır.
  - Nefes alma ve verme teknikleri ile anneye nefes almayı öğretir, bu sayede anne doğumda daha iyi nefes alır ve doğum sırasında daha rahat eder.
  - Bütün egzersizlerde olduğu gibi doğum sonrası annenin vücudunun daha kolay toparlanmasını sağlar.

Diğer egzersizler gibi yogaya da gebeliğin 3 ayı bittikten sonra başlanılması önerilir. Doğuma kadar yapılabilir. Doğumdan sonrada egzersiz veya yoga yapılması anne vücudunun eski haline dönmesi açısından faydalı olacaktır. Tabi ki doktora danışıp mutlaka bir uzman eşliğinde yapılması önerilmektedir.

YOGA TERAPİ
Sağlık ya da sağlıklı olmak nedir?
    Sağlıklı olmak hasta olmamak değildir sevgili okurlar. Dünya Sağlık Örgütü sağlıklı olmayı şöyle tanımlıyor. Fiziksel, zihinsel, sosyal ve ruhsal (spritüel) yönden tam bir iyilik hali = sağlıklı olmaktır.

Bu tanım nereden çıktı peki?

Ruhsal sağlığın iyi olabilmesi içinde alternatif tedavilerin lazım olduğunu kesin bir dille belirten Dünya Sağlık Örgütü, bu alanda en iyi desteğinde YOGA TERAPİ olduğu konusunda hemfikir oldu. Yoga Terapi İnsan sağlığına Sıralaması ile FİZİKSEL-MENTAL-SOSYAL-SPRİTÜEL anlamda etki etmektedir.



YOGA TERAPİ NELERİ BARINDIRIR?
•Kaygı ve Depresyonla Başa Çıkmada Yoga Teknikleri
•Stres Yönetiminde Yoga Tekniklerinin Kullanımı
•Kanseri Aşmak için Yoga Destek Programı
•Diyabet Sorunları İçin Yoga Destek Programı
•Kadın Hastalıkları için Yoga
• Omurga, Bel , Boyun Rahatsızlıkları için Yoga 

Gördüğünüz gibi yoga bir çok rahatsızlıkla mücadele etmede bir araç sevgili okurlar. Umarım başınızı şişirmemişimdir. Son olarak yoga ile neler elde edebileceğimizden bahsederek bu yazıma son vermek istiyorum.

Yoga bizlere ne kazandırır?

                  Mükemmel, hareketli, dengeli, esnek, sağlıklı bir beden               

Temiz, kuvvetli, sakin ve toparlanmış bir şuur
Arınmış, berrak ve keskin bir idrak
Çelik gibi bir irade
Sonsuz sevgi dolu bir kalp (ki bu bence çok önemli :) )
Dengeli, arzulu ve huzur dolu yaşama isteği
Toplum içinde herkesin iyiliğini ve huzurunu düşünen bir mantalite (buna da toplum olarak çok ihtiyacımız olduğu kesin)

İşte bunlara kavuşmak istiyorsanız yogaya başlamayı düşünebilirsiniz :)


Hepinize mutlu, huzurlu ve de esnek günler dilerim :)
Sevgiler...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme