9.11.14

Hayat Ağacı/Zeytin Ağacı

Bu sabah keyifsiz uyandım.
Nedenini bilmediğim halde mutsuzdum.
Birlikte uyuduğum şiir kitabımı alıp, 10-15 dakika okudum ve bitirdim.
Başa döndüm, kitaba ismini veren ilk şiiri tekrar okumak için.
O zaman anladım, neden keyifsiz olduğumu.
Üzerime düşen bir şey vardı ve ben onu yapmamıştım.
Huzursuz uyuyup uyanmıştım çünkü uyumadan önce en son o konu hakkında konuşmuştum telefonda kuzucuğumla.

Ne var son zamanlarda gündemde?
Hangi canlı katliamı var?
Hangi insanlara zulüm ediyorlar yine?
Evet, Yırca Köyü'nden bahsediyorum.
Katledilen 6000 zeytin ağacından bahsediyorum.

Yırca köylüleri "'Burada dedelerimizden kalan asırlık ağaçlar vardı. Bu ağaçların hepsi katledildi. Bir zeytin ağacı 20 yılda yetişiyor. Biz şimdi ne yapacağız?" demiş.
Soruyorum sizlere, bir cevabınız var mı?
Benim yok şahsen.
Çünkü o kadar acı verici ki bunları görmek, yaşamak, bu acı karşısında söylenecek hiç bir söz yok bence. Olmamalı. Mesela kurmamalısın ''zeytini marketten alırsın ama'' diye başlayan o cümleyi. Düşünmelisin önce zeytin markette mi yetişiyor diye.


Resimde gördüğünüz, Hacettepe Üniversitesi tarafından oluşturulmuş olan dört yapraklı beslenme yoncasıdır.
Yonca modeli, şans getirsin diye seçilmiştir.
Peki etrafındaki zeytin dalları ne için mi var?
Barışı simgelediği için.

Zeytinyağı, %77 oranında tekli doymamış yağ asidi, %9 oranında çoklu doymamış yağ asidi ve %14 oranında da doymuş yağ içermektedir.
İçerdiği tekli doymamış yağ asitlerinin de ağırlıklı olanı ''oleik asit'' tir.
Ne işe yarar oleik asit?
Kalp-damar hastalıklarından korunmada müthiş bir öneme sahiptir.

Zeytinyağı, kansere karşı koruyucu antioksidanlara sahiptir, yaşlanmayı geciktirir, kemik sağlığına katkıda bulunur, sindirim sistemi sağlığı için gereklidir, karaciğeri korur, çocuklarda diş gelişiminin tamamlanmasında önemli bir yere sahiptir...
Aynı zamanda zeytinyağı kolesterolün bağırsaktan emilimini azaltan bir madde içermesi özelliğiyle de tektir.
Kandaki kötü kolesterol (LDL-Kolesterol) seviyesini düşürüp iyi kolesterolü (HDL-Kolesterol) yükseltmede görev yapar.

A, D, E, K vitaminleri açısından zengin olan zeytinyağı kalsiyum kaybını da engellemektedir.

Biz Akdeniz'de çok kullanırız bu yağı. Aynı zamanda Ege'nin vazgeçilmezidir zeytinyağı.
Şimdi kıymeti daha iyi anlaşılıyor, diğer bölgelerde de artıyor kullanımı diye sevinirken siz bizim ağaçlarımızı kesiyorsunuz ya; hep zararsınız, hepten zararsınız ve hepimize zararsınız.



Cennette iki tane ağaç olduğuna inanılırmış.
 Bir tanesi incir ağacı, gerçeği temsil eden; diğeri ise hayatı temsil eden zeytin ağacı. İslamiyette zeytin dünyanın ekseni, zeytin dalı ise Hz. Peygamber'in sembolü olarak kabul ediliyor.
 Kutsaldır çünkü tanesinden elde edilen zeytinyağı, nur misali ışık kaynağını temsil eder.
 Hristiyan inanışına göre tufandan sonra biten ilk ağaç, zeytin ağacıdır. 
Tanelerinden elde edilen kutsal yağ öyle değerlidir ki, Yahudi krallar gibi Hristiyan rahiplerin de onunla kutsandığı biliniyor. 
Efsanelere göre Roma İmparatorluğu'nda da zeytin hayatın anlamıdır.
Yani zeytin ağacı var her dönemde ve her dinde.
Hayat demek zeytin ağacı.
Şimdi size sesleniyorum, 6000 hayatı termik santral uğruna alan caniler, Yırca Köyü'nün hayatını söndüren caniler, bu yanınıza kalır mı sanıyorsunuz?
Hayatın kendisini yok edince hayat kalır mı sanıyorsunuz?
Doğa Ana bunu unutur mu sanıyorsunuz?
Akdeniz efsanelerinde zeytin ağacı ''Ölmez Ağaç'' olarakta bilinir.
Siz onu toprağından sökmüş olabilirsiniz ama o ölmez, unutmaz.



Fotoğraftaki ağaç, evimizin önüne kardeşimin kendi elleriyle diktiği zeytin ağacı.

Bende şimdi burada kahvaltımda o ağacın zeytinleri yiyorum.
Ayrı ayrı yerlerde de olsak zeytin tanelerinde bile hissedebiliriz bazı şeyleri...
Dilerim daha çok zeytinler dikersin kardeşim, zeytin demek hayat demekse daha çok hayat verirsin bu dünyaya sen.

''Güçlü bir el silkeledi beni sonra
Sanırım Tanrı'nın eliydi.
Sayamadım kaç ah döküldü dallarımdan.
Binlerce yeşil gözü olan bir zeytin ağacı gibi,
Çok şey görmüşüm gibi,
Çok şey geçmiş gibi başımdan,
Ah... dedim sonra
Ah!''

Didem Madak-Ah'lar Ağacı


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder